De kruidenfluisteraar spreekt… (deel 6)

Het “winteruur” staat voor de deur en dit betekent dat we voor een tijdje “op de pauzeknop” duwen. We maken volop plannen voor volgend jaar, maar de komende weken moet u dus geen nieuwe artikelen van ons verwachten.

Vandaag zijn we tegelijk aangekomen bij het zesde en laatste deel van “De kruidenfluisteraar spreekt…”. In deze reeks verschenen 27 gebedskaarten, elk gewijd aan een wilde plant — als fluisterende gidsen voor wie wil luisteren met hart en ziel.
Van meet af aan lieten we ons leiden door het heilige getal drie, een getal dat in oude tradities en in volksgeloof het getal is van “lichaam – ziel – geest”, of van “hemel – aarde – onderwereld”.
Onze inspiratiebron was de Nigon Wyrta Galdor, een bezweringstekst uit de 10de eeuw die letterlijk betekent: “Bezwering van de negen kruiden” — en negen is natuurlijk 3×3.
Maar wij gingen een stap verder: we kozen voor 3 × 3 × 3 = 27 kaarten. Niet zomaar een optelsom, maar een bewuste rituele structuur. Want 2 + 7 is opnieuw 9.
In deze 27 kaarten voltooit zich de cirkel.
Een kring van plantenwijsheid, van bezieling, bescherming en overgave.
Een uitnodiging om stil te staan, te luisteren en te herinneren wat altijd al geweten was: planten fluisteren hun verhaal.
Copyright
Let op: alle kaarten zijn eigendom van © 2025 Marc Willems en © De Kruidenfluisteraar. We vragen je uitdrukkelijk het copyright te respecteren bij het delen. De kaarten mogen in geen geval gebruikt worden voor drukwerk.

Lievevrouwebedstro
Lievevrouwebedstro (Galium odoratum) is een geurige schaduwplant met diepe wortels in volksgeloof en religie. Oorspronkelijk gewijd aan de godin Freya, werd ze later verbonden met Maria. Haar geurige bladeren werden gebruikt om bedden te parfumeren en het kwaad te weren. In de middeleeuwen diende ze als beschermkruid tegen heksen, ziekten en boze geesten, en werd ze verbrand tijdens rooknachten ter zuivering van huis en haard.
Bij Maria-Hemelvaart – 15 augustus – werd ze in kerkelijke rituelen gewijd. Ook in het kraambed speelde ze een beschermende rol. Symbolisch staat ze voor zuiverheid, geboorte en spirituele bescherming. Lievevrouwebedstro is een stille wachter — een bescheiden plant met een krachtige, eeuwenoude betekenis.
 

Melganzevoet
Melganzevoet (Chenopodium album) is een oud volkskruid dat symbool staat voor veerkracht en eenvoud. Het groeit op ruige, verstoorde gronden en werd in de volksgeneeskunde gebruikt bij spijsverteringsproblemen, menstruatiekrampen en wondverzorging. Ondanks haar status als “onkruid” was melganzevoet in tijden van schaarste een waardevolle voedselbron.
Mogelijk speelde ze ook een rol in oogstrituelen, als metgezel van het graan en symbool van vruchtbaarheid. In sommige streken werd ze bewust op het veld gelaten of verbrand ter bescherming en reiniging. Haar symboliek draait rond overleving, wilde kracht en het voedende van wat spontaan groeit.
Melganzevoet herinnert ons aan de verborgen kracht van het alledaagse. Ze is een vergeten wachter van het land, die leert dat ook uit de ruigte iets heilzaams kan ontstaan.
 

Guldenroede
Guldenroede (Solidago spp.) is een nazomerkruid dat symbool staat voor licht, loslaten en herbronning. Ze wordt traditioneel ingezet voor de zuivering van nieren en urinewegen, en helpt bij herstel na ziekte, allergieën en huidproblemen. Maar haar werking reikt verder dan het fysieke: guldenroede helpt ook op zielsniveau om oude lasten los te laten en ruimte te maken voor nieuwe kracht.
Ritueel gebruikt in huiszegeningen en oogstfeesten, werd ze gezien als geluks- en beschermkruid. Met haar gouden bloemen weerspiegelt ze het licht van de nazomerzon en nodigt ze uit tot vertrouwen, eenvoud en innerlijke helderheid. In overgangstijden is ze een trouwe bondgenoot — een zegen uit het veld die zuivert, beschermt en doet stralen van binnenuit.
 

Meidoorn
Meidoorn (Crataegus monogyna) is een inheemse struik die al eeuwen symbool staat voor bescherming, liefde en vernieuwing. Zijn witte bloesems in mei kondigen de lente aan en verwijzen naar onschuld en puurheid, soms zelfs naar Maria. De rode bessen in de herfst symboliseren overvloed.
In oude rituelen werd meidoorn geplant rond huizen en kerkhoven om negatieve invloeden en kwade geesten te weren. Zijn scherpe doorns staan krachtig voor bescherming.
Hij speelde ook een rol in liefdes- en huwelijksrituelen en werd bij midzomer gebruikt in huiszegeningen.
In de volksgeneeskunde geldt hij als kruid voor het hart en voor innerlijke rust.
Meidoorn nodigt uit om je te openen voor het nieuwe, met een gerust hart en een beschermde ziel.
 

Link naar de 16 meest recente artikelen
- De kruidenfluisteraar spreekt… (deel 6) 
- Vijf gele composieten op een rijtje 
- Gestreepte witbol 
- Ontwakende stad 
- Liggende vetmuur 
- Er is er eentje jarig 
- De Vertakte Leeuwentand 
- Kransgras 
- Kropaar 
- Vijfvingerkruid (Potentilla reptans) 
- De kruidenfluisteraar spreekt… (deel 5) 
- Gewone waternavel 
- Zwart tandzaad 
- Citroengele honingklaver 
- Bezemkruiskruid: een taaie indringer met een zonnig karakter 
- Kruidentaal 
Ontdek meer van Stadsplanten
Abonneer u om de nieuwste berichten naar uw e-mail te laten verzenden.
iedere keer lees ik met heel veel plezier en be/verwondering jouw nieuwsbrief.
jouw 27 kruidenkaarten zijn prachtig, uniek.
heb je plannen om ze te drukken en als geheel te verkopen?
ik ben meteen kandidaat.
Ik stuur jou een email.
Danke wel Marc voor het delen van Uw kennis met ons. Ongelooflijk verrijkend. Ik was mee op de ‘early bird’ wandeling op 11 october j.l. Hou mij zeker op de hoogte in de toekomst.
Welgemeende beste groeten
Dankjewel Annie.
De komende maanden zal ik minder publiceren op Stadsplanten.be, want ik bereid een aantal activiteiten voor de zomer 2026 voor. Je hoort er wel van.
Welgemeende groeten en misschien tot ziens bij een volgende gelegenheid.